Układ wydechowy, budowa

Układ wydechowy ma za zadanie odprowadzić gazy wydechowe z silnika, wytłumić pracę silnika oraz unieszkodliwić substancje szkodliwe takie jak CO, NOx czy niedopalone HC w nieszkodliwą parę wodną H2O, czy CO2 .
Układ wydechowy leganzy składa się z rury kolektorowej z plecionką (3) która łączy kolektor wydechowy z katalizatorem.
Plecionka rury kolektorowej jest elementem giętkim gdyż układ wydechowy i silnik nie są połączone sztywno z podwoziem, pozwala ona na swobodne ruchy całego układu wydechowego.
Kolejnym elementem jest katalizator (4), który ma za zadanie zniwelować szkodliwe związki takie jak CO, HC czy NOx w nieszkodliwe CO2, H2O .
W niektórych krajach stosowano atrapę katalizatora, gdyż katalizator był nie wymagany lub paliwo w tym kraju było tylko z ołowiem.
Katalizator lub atrapa katalizatora jest połączona z tłumikiem przelotowym (5), ma on za zadanie wyciszyć wszystkie dźwięki o wysokiej częstotliwości.
Ostatni tłumik komorowy (6) ma za zadanie wytłumić dźwięki o niskiej częstotliwości, dlatego gdy przepali się tłumik końcowy i jest w nim dziura słyszymy charakterystyczne buczenie o niskiej częstotliwości tak jaj w autach sportowych.
Cały układ wydechowy od katalizatora podwieszony jest na elementach gumowych które pozwalają na swobodne ruchy układu wydechowego podczas pracy silnika i jazdy po nierównościach.



układ wydechowy leganza, katalizator, tłumik, rura kolektorowa, budowa układu wydechowego, daewoo leganza

1 Metalowa uszczelka 5 Tłumik przelotowy
2 Metalowy uchwyt rury kolektorowej 6 Tłumik komorowy
3 Rura kolektorowa z plecionką 7 Końcówka ozdobna
4 Katalizator lub atrapa katalizatora




Projekt strony Piotr Eliasz,
Niepołomice 1 grudnia 2011